Tuesday, May 31, 2005

Böcker

Från Future/Past:

Totalt antal böcker som någonsin har varit i min ägo?

Runt 200.

Senast köpta bok?

En begagnad A Clockwork Orange (för det psykedeliska omslagets skull).

Senast lästa bok?

Det borde varit Philip K. Dicks Mannen i det höga slottet.

Fem böcker som betyder mycket för mig (eller bara böcker som jag läst många gånger)

John Kennedy Toole - Dumskallarnas sammansvärjning. (John Candy borde spelat huvudrollen i filmatiseringen. Philip Seymour Hoffman skulle kunna klara det, förutsatt han går upp några kilon.)

Jim Goad - Shit Magnet. (Obönhörligt språk, oförsonlig filosofi. Smutsigt, smärtsamt, mörkt, och oändligt hatiskt.)
Johan Jönson - I krigsmaskinen. (Diktsvit som fick mig att inse att det ännu finns en sorts poesi värd att skriva.)
Knut Hamsun - Svält. (En perfekt, kort bok. Otroligt språk.)

Philip K. Dick - Blade Runner. (Med den började jag inse storheten i Dicks författarskap.)

Få fem andra bloggare att hålla igång bokstafetten.

De få bloggar jag läser har redan deltagit.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home